fbpx

Сушените плодове и здравословните ползи от тях

Сушените плодове са истинско съкровище в света на храните. Те са забележително вкусна и полезна храна, богати са на прости захари – предимно фруктоза и глюкоза, висококалорични са и дават много енергия. Сушенето на плодовете се прави по специални щадящи технологии, които запазват витамините и минералите значително по-добре, отколкото всеки метод на консервиране, а заедно с това намаляват водното съдържание. Поради тази причина сушените плодове имат до четири-пет пъти по-голяма концентрация на витамини и минерали в сравнение с пресните.

Поради сладостта им, добрите хранителни и здравословни качества, великолепния им вкус и привлекателни форми и цветове сушените плодове от незапомнени времена са символ на изобилие и просперитет. Не напразно на ритуалната трапеза за Бъдни вечер в нашата традиция неизменно присъстват ошава и стафидите.
Най-древното споменаване на сушените плодове е в месопотамски плочки с клинопис. Във всички древни средиземноморски цивилизации те са част от кулинарните традиции и тяхното присъствие на богатите пиршества е било задължително. В средновековна Европа също стават важна съставка в менюто особено на по-заможните и на аристократите, които похапват различни тарти с плънка от телешко със сини сливи и фурми, солена риба, приготвена със смокини и стафиди и патица с костилкови плодове. В Армения, Турция и всички страни от Близкия Изток и Магреба готвят агнешкото със сини сливи, кайсии, бадеми, мед и подправки, а пилешкото – със сини сливи, дюли, фурми или стафиди.

Включването на плодове като сушени сливи, кайсии, стафиди, а и много други, в ястия с месо и дивеч добавя изключителен характер и благородство на вкуса. Доста хора се мръщят при мисълта за телешко или агнешко със сушени сини сливи например, но няма разумен човек, който да не хареса подобно ястие, ако е приготвено фино и майсторски.

Свежите плодове са несъмнено превъзходна храна, но те са сезонни. Преди да си купите череши или пъпеши през януари, замислете се че те са изминали хиляди километри, за да стигнат до нас, т.е. са брани недобре узрели и са третирани с химикали за удължаване на годността им. Затова сушените плодове са един прекрасен начин да заменим липсващите свежи сезонни и местни плодове.

В правилно изсушените плодове балансът на витамини и микроелементи – калций, желязо, калий, натрий и магнезий, е уникален. Специалистите твърдят, че ако човек хапва всеки ден около 150 грама коктейл от сушени плодове – сини сливи, смокини, кайсии, стафиди или резени ябълка, круши, ананас, пъпеши… завинаги би забравил за всякакъв стомашен дискомфорт. А също и че само в пет средноголеми сушени кайсии се съдържа цялата дневна доза желязо, необходима, за да се поддържа нивото на хемоглобина и калция.

Сушените плодове са богати на лесноусвоима фруктоза, която отговаря на потребностите от сладко, и не носи вреда. И още едно тяхно предимство – те са леки, не заемат място и са изключително добър избор за храна на планинари и спортисти.

Освен класическите сушени сливи, смокини, стафиди, боровинки, сушените ябълки, круши, дюли, череши, вишни, горски и екзотични плодове също имат свое важно място в кулинарията и също могат да се похвалят с чудесен вкус, куп полезни качества и възможности в кухнята.

Print Friendly, PDF & Email
Този сайт използва бисквитки, за да подобри работата си. Можете да научите повече от нашата страница за поверителност.